Vyskúšať si tento 2-mesačný test je vhodné nielen pre tých, ktorí majú diagnostikovanú histamínovú intoleranciu (pretože za touto diagnózou je väčšinou iný nenápadný vinník: lepok a kazeín), ale aj pre tých, ktorých trápi nejaké chronické ochorenie. Za skúšku nič nedáte, pretože to nemá nežiaduce vedľajšie účinky ako lieky. Stopercentnú záruku úspechu vám nikto nezaručí (ani lekár, keď vám predpisuje liek), no určite získate dobrý pocit, že sa snažíte o zmenu k lepšiemu a nespoliehate sa len na niekoho iného, že vám dá recept na zdravie. Táto snaha a sebadisciplína, ktorú si to vyžaduje, vás posunie dopredu.

“Zvyk je železná košeľa”, ako hovorí múdre slovenské príslovie, preto zmeniť zvyk hlavne v oblasti stravy je ťažšie ako si človek myslí. Ale keď sa naozaj rozhodnete, tak dokážete zhodiť aj tú najťažšiu železnú košeľu. Nenechajte sa odradiť žiadnym neúspechom – my sme donekonečna študovali, vyskúšali sme diétu veľakrát…, niekoľko rokov nám trvalo, kým sme prišli na to, kde sme robili chybu. A nakoniec sa to podarilo! Všetky naše vedomosti a skúsenosti chcem preto posunúť ďalej, aby ste nemuseli prejsť rovnako dlhú a ťažkú cestu, keď vám ju niekto môže skrátiť a uľahčiť.

 

Zoznam povolených potravín počas 2-mesačného testu

Potraviny bez lepku, cukru, bielkoviny kravského mlieka a histamínu

 

  1. Príprava jedál len z týchto vybraných surovín cca 2 mesiace
  2. Žiadny biely cukor, mlieko a mliečne výrobky, biela múka, ani iný lepok (sladiť medom, ďatlovým sirupom, javorovým sirupom, brezovým alebo kokosovým cukrom)
  3. Neprihrievať jedlá, jesť len čerstvo uvarené (hlavne neprihrievať mäso, lebo dochádza k biologickému rozkladu a tvorbe histamínu)

 

“2 mesiace sa dá prežiť s týmito potravinami, lebo väčšina ľudí na planéte sa musí uspokojiť s oveľa kratším zoznamom 🙂 ”

 

 

Zemiaky Karfiol Jablká
Ryža Kapusta Marhule
Pšeno Cuketa Banán (treba otestovať, či nerobí problém – radšej si vybrať menej zrelý)
Pohánka Uhorka Ríbezle (červené, čierne)
Kukurica (čerstvá, mrazená, polenta na kašu, kukuričné bezlepkové cestoviny) Fenikel Ostružiny
Mandle Cesnak Čučoriedky
Kokosový olej Tekvica Čerešne
Olivový olej Zelené fazuľky Slivky
Hroznový olej Zelený hrášok Brusnice
Bravčová/husacia/kačacia masť Kaleráb Ďatle
Vajce Pór Figy
Hovädzie mäso  (len čerstvé) Hlávkový šalát Hrozno
Bravčové mäso  (len čerstvé – nie údeniny ako salámy, šunky, klobásy…) Cibuľa Mango
Hydina – kačka, hus, morka (len čerstvé – nie údeniny! Kura počas testu nie, neskôr sa môže dať.) Cesnak Žltý melón (nie červený)
Mangold Reďkovky Nektarinky
Špargla Paprika Broskyne
Cvikla Bazalka Sušené hrozienka
Brokolica Pažítka Mätový čaj
Mrkva Šalvia Medovka
Zeler Saturejka Roibos čaj
Kokos Rebarbora Gaštany

*Potravinu, na ktorú máte alergiu, samozrejme, nekonzumujte.
**Nízkohistamínové potraviny sú vybrané podľa oficiálneho švajčiarskeho zoznamu.

 

Ak zistíte, že vám diéta pomohla so zdravotnými problémami, môžete začať skúšať zaraďovať potraviny jednu po druhej a nechať si vždy pár dní čas, či sa dostavia nejaké symptómy alebo nie. Príklad: ak chceme zistiť, či znášame napr. rajčinu, tak si ju dáme raz za deň počas cca 3 – 4 dní. Ak rajčinu ešte nezvládate, nejaký symptóm sa dostaví pomerne rýchlo – napr. zahlienenie priedušiek a následné odkašliavanie nastúpi cca do 1 hodiny od konzumácie, väčšinou ešte rýchlejšie.

Výnimkou je zaraďovanie lepku a bielkoviny kravského mlieka. V týchto prípadoch treba počkať min. mesiac, pretože pri intolerancii lepku a bielkoviny kravského mlieka môže trvať až mesiac od začiatku pravidelnej konzumácie, kým nastúpia symptómy. Takže, ak zaradíte lepok (pšenica, raž, jačmeň, ovos), treba ho konzumovať až mesiac a počas tohto obdobia nezaraďte žiadnu novú potravinu. To isté platí o bielkovine kravského mlieka.

V prípade lepku nemusíte vôbec začať znovu jesť bielu múku, ale lepok môžete zaradiť v podobe ražného chleba, jačmenných krúpov, celozrnnej špaldy a pod. Ak si po ukončení 2-mesačného testu chcete vyskúšať, či vám mliečne produkty robia problémy, odporúčam najskôr začať pomaly zaraďovať ovčie a kozie produkty (najideálnejšie z pasených zvierat).

Na začiatku diéty treba byť vždy prísnejší a keď sa zdravotný stav zlepší, už si človek môže dovoliť skúšať aj potraviny, ktoré majú viac histamínu. Ak zistíte, že vám robí zle lepok a kazeín, tie by som v takom prípade vylúčila úplne, kým sa telo nedá do poriadku. Potom je už na vás, či budete robiť na sebe „pokusy“ alebo nie. Niektorí ľudia majú také nepríjemné stavy, že na žiadne experimentovanie chuť nemajú a jedia len to, čo im neubližuje.

Problém je, ak si človek s histamínovou intoleranciou (HIT) myslí, že mu stačí dodržiavať len histamínovú diétu. Potom sa len ťažko výraznejšie zlepší jeho zdravotný stav. Znovu opakujem, že HIT je len dôsledok netolerovania inej potraviny, ktorú konzumujete na dennej báze (väčšinou lepok a kazeín).

 

Liečba HIT – “klin sa klinom vybíja” 

…hovorila moja telocvikárka na ZŠ. Platí to aj v prípade HIT? Pri histamínovej intolerancii je problém v mikrobióme tráviaceho traktu – premnoženie patogénov: kvasiniek, plesní, baktérií atď.. Zo začiatku som nemala ambíciu prísť na to ako vyliečiť HIT, pretože som už mala dosť analyzovania, študovania, pátrania…  Stačilo mi, že vyradím problematické potraviny a hotovo. Ďalej sa s tým nemienim trápiť, veď žiadny lekár to nevie liečiť, tak čo sa budem zase trápiť ja – samouk.

Ale, nedalo mi to. Ďalšia zložitá úloha predo mnou. Po období oddychu sa môj mozog znovu musel vypäť k výkonu. Niežeby sa mi chcelo, ale keď ju miluješ… 🙂

Takže odznova: hypotéza, analýza, súvislosti, overenie v praxi, porovnanie skúseností odborníkov a ľudí z rôznych kútov sveta a dookola. Pozerala som sa na záhradu a rozmýšľala…

 

Tráviaci trakt ako záhrada

Ešte stále si poniektorí myslia, že nie sme súčasťou prírody, ale sme. My sme príroda. Veľa vecí som pochopila, keď som pozerala na našu záhradu. Zo začiatku tam bol pýr, ktorý je takmer nezničiteľný…extrémne dlhé korene, ak pýr vytrhnete, vyrastú ďalšie. Prvé, čo človeku napadne je, že bude nutné použiť silnú „chémiu“, no s vedľajšími účinkami, bohužiaľ. Alebo….                        Ak budeme neustále dosievať trávu, tá sa dostane do takej presily, že zahubí väčšinu pýru a zvyšok buriny bude držať pod kontrolou. To isté platí pre tráviaci trakt – nikdy nedosiahneme zničenie každého patogénu a to by ani nebolo správne, no musíme dostať patogény pod kontrolu. Najpravdepodobnejšie riešenie HIT je výrazné zvýšenie priaznivých baktérií v tráviacom trakte. Jednoducho povedané, tí dobrí musia byť v presile, aby premohli tých zlých.

V tomto mojom presvedčení ma utvrdili aj skúsenosti z fekálnej transplantácie, ktorá dokázala vo veľmi krátkom čase vyriešiť liekmi nevyliečiteľné premnoženie patogénov v tráviacom trakte. U daného pacienta nezaberali ani opakovane nasadené antibiotiká všetkého možného druhu. Fekálna transplantácia od zdravého človeka do pár dní doslova vymietla jeho tráviaci trakt od „škodcov“. Tu niekde je pes zakopaný.

Keďže sa vždy prikláňam k prirodzenej ceste, vedela som, že najlepšie probiotiká sú fermentované potraviny. Lenže ako mám liečiť intoleranciu histamínu potravinami nabitými histamínom? Ako??!! Pomaly 🙂

V lekárni kúpite probiotiká s 9 kmeňmi probiotických mikroorganizmov a v kvasenej kapuste ich je aspoň 14. Treba začať pomaly, stačí každý deň trochu šťavy z kvasenej zeleniny…potom postupne zvyšovať množstvá podľa pocitu. Vaše telo vám najlepšie povie, či to pomáha alebo nie. Ak vám dáva telo signál, že kvasené potraviny jednoducho nezvládate ani v malých množstvách, tak probiotiká z lekárne sú dobrým riešením (aspoň 9 kmeňov baktérií a cca 20 miliárd v dennej dávke – aj pre deti od 3 rokov).

 

Základné kroky:

– vylúčiť alergény a netolerované potraviny zo stravy, viď. Zoznam povolených potravín

– dodať probiotické baktérie, ktoré prirodzene prevládnu nad patogénmi

 

Z môjho pohľadu je najlepšie ísť na to „mierumilovnou“ probiotickou cestou. Trvá to dlhšie ako brať antibiotiká* (aj niekoľko mesiacov), no neurobí to takú “paseku”.

 

*Netvrdím, že antibiotiká nie sú pri vážnych akútnych stavoch potrebné – veď zachránili už množstvo životov. No my ľudia máme tendenciu veci preháňať (s antibiotikami, cukrom, bielou múkou atď.). Takže ja som pri chronických zdravotných problémoch zástancom pomalšej, ale prirodzenej cesty. V prípade infekčných ochorení ako napr. chrípka, liečim deti ako naše prastaré mamy (bylinkové čaje, med, cesnak, vývary namiesto ťažkého jedla a vyležať…). Antibiotiká sme našťastie už dlho nevideli.