Jesť či nejesť?

To, čo nie je prirodzené, je pre človeka väčšinou škodlivé. Ako napr. chodiť bosý po perfektne rovnej podlahe (veľký nárast plochých nôh už u detí), sedieť celý deň (skoliózy chrbtice), ale aj stále jesť a mať prístup k jedlu kedykoľvek sa nám zachce. Všetky tvory na Zemi občas majú čo jesť a občas nemajú – je to normálne, prirodzené a sme na to všetci prispôsobení. No, nie sme prispôsobení na neustály príjem veľkého množstva kalórií. Je to ako keď preplníme práčku, chvíľu to možno vydrží, ale potom “odíde”. Kedysi dávno, sme občas chytili nejakú zver a mali sme dosť jedla (ten, kto rozmýšľal, si aj odložil na neskôr), ale potom prišli dni, keď sme nemali také šťastie a len sme zbierali všetko, čo sa dalo jesť – teda nízkokalorické, no vysokonutričné bobuľoviny, korienky, ovocie, hľuzy, huby, orechy, zeleninu atď. Jasné, boli sme hladní, ale zároveň aj vyživení (mikronutrientami všetkého možného druhu od vitamínov až po minerály).

Presne toto dokázal Prof. Valter Longo počas svojho vyše 20 rokov trvajúceho výskumu: občas sa obmedziť v príjme kalórií a zopár dní (od 5 do 7 dní) jesť len nízkokalorické, no veľmi výživné druhy potravy (brokolica, karfiol, orechy, bobuľové ovocie a pod.) je pre telo ako keby ste urobili generálne upratovanie. Po takomto jemnom pôste, keď začnete opäť jesť “dosýta”, sa začalo telo regenerovať neuveriteľne intenzívne – nielenže organizmus vyhadzoval chybné nefunkčné bunky, no k takémuto upratovaniu dochádzalo aj vo vnútri buniek, teda na intracelulárnej úrovni. Jednoducho povedané, telo sa vďaka krátkemu hladovaniu zbavilo nepoužiteľných a nefunkčných “súčiastok” a nahradilo ich zdravými. Takto sa dokázali zregenerovať takmer celé orgány. Ak sa niekto zaujíma o Diétu simulujúcu pôst bližšie, odporúčam knihu Prof. Longa The longevity diet (orig.: La diéta della longevitá).

No, pôstovať sa dá rôznym spôsobom, napr. že medzi raňajkami a večerou nebudete 12 hodín jesť. Alebo budete jesť len počas 6 hodín (dosýta) a zvyšok dňa už len pijete bylinkové čaje a vodu. No, aj v období, keď jeme, by sme mali vedieť, čo áno a čo určite nie. Pre tých, ktorí občas “zhrešia” nejakým fast foodom a pod., odporúčam práve po takomto jedle dať si min. tých 12 hodín bez jedla. Stačí si predstaviť, že ste v lese, máte na sebe kožušinu a práve ste zjedli polovicu diviaka – určite si dáte od jedla na čas pokoj! Lev si dáva až 3 dni:-)