Potraviny bez lepku, bielkoviny kravského mlieka a histamínu

 

  1. Príprava jedál len z týchto vybraných surovín cca 2 mesiace
  2. Žiadny biely cukor, mlieko a mliečne výrobky, biela múka, ani iný lepok (sladiť medom, ďatlovým sirupom, brezovým alebo kokosovým cukrom z bio obchodu)
  3. Neprihrievať jedlá, jesť len čerstvo uvarené (hlavne nie mäso, lebo dochádza k biologickému rozkladu a tvorbe histamínu)

 

“2 mesiace sa dá prežiť s týmito potravinami, lebo väčšina ľudí na planéte sa musí uspokojiť s oveľa kratším zoznamom 🙂 ”

 

Povolené potraviny počas 2-mesačného testu:

 

Gaštany Karfiol Jablká
Zemiaky Kapusta Hrušky
Ryža Cuketa Marhule
Pohánka Uhorka Banán (treba otestovať, či nerobí problém – radšej si vybrať menej zrelý)
Kukurica (čerstvá, mrazená, polenta na kašu, kukuričné bezlepkové cestoviny) Fenikel Ríbezle (červené, čierne)
Mandle Cesnak Ostružiny
Kokosový olej Tekvica Čučoriedky
Olivový olej Zelené fazuľky Čerešne
Hroznový olej Zelený hrášok Slivky
Bravčová/husacia/kačacia masť Kaleráb Brusnice
Vajce Pór Ďatle
Hovädzie mäso  (len čerstvé) Hlávkový šalát Figy
Bravčové mäso  (len čerstvé – nie údeniny ako salámy, šunky, klobásy…) Cibuľa Hrozno
Hydina – kačka, hus, morka (len čerstvé – nie údeniny! Kura počas testu nie, neskôr sa môže dať.) Cesnak Mango
Mangold Reďkovky Žltý melón (nie červený)
Špargla Paprika Nektarinky
Cvikla Bazalka Broskyne
Brokolica Pažítka Sušené hrozienka
Mrkva Šalvia Mätový čaj
Zeler Saturejka Medovka
Kokos Rebarbora Roibos čaj

 

Ak zistíte, že vám diéta pomohla so zdravotnými problémami, treba začať skúšať zaraďovať potraviny jednu po druhej a nechať si vždy pár dní čas, či sa dostavia nejaké symptómy alebo nie. Príklad: ak chceme zistiť, či znášame napr. rajčinu, tak si ju dáme raz za deň počas cca 3 – 4 dní.

Výnimkou je zaraďovanie lepku a bielkoviny kravského mlieka. V týchto prípadoch treba počkať až mesiac, pretože pri intolerancii lepku a bielkoviny kravského mlieka môže trvať až mesiac, kým nastúpia symptómy. Takže, ak zaradíte lepok (pšenica, raž, jačmeň, ovos), treba ho konzumovať až mesiac a počas tohto obdobia nezaraďte žiadnu novú potravinu. To isté platí o bielkovine kravského mlieka.

V prípade lepku nemusíte vôbec začať znovu jesť bielu múku, ale lepok môžete zaradiť v podobe ražného chleba, jačmenných krúpov, celozrnnej špaldy a pod.

Na začiatku diéty treba byť vždy prísnejší a keď sa zdravotný stav zlepší, už si človek môže dovoliť skúšať aj potraviny, ktoré majú viac histamínu. Ak zistíte, že vám robí zle lepok a kazeín, tie by som v takom prípade vylúčila úplne, kým sa telo nedá do poriadku. Potom je už na vás, či budete robiť na sebe „pokusy“ alebo nie. Niektorí majú také nepríjemné stavy, že na žiadne experimentovanie chuť nemajú a jedia len to, čo im neubližuje.

Problém je, ak si človek s histamínovou intoleranciou myslí, že mu stačí dodržiavať len túto diétu. Potom sa len ťažko výraznejšie zlepší jeho zdravotný stav. Znovu opakujem, že HIT je len dôsledok netolerovania inej potraviny, ktorú konzumujete na dennej báze (väčšinou lepok a kazeín).